14 oktober 2022

Opschalen van je laadplein, waar moet je aan denken?

Een tekort aan laadpunten op je laadplein? Met de snelle toename van het aantal elektrische rijders kan het aantal oplaadpunten niet meer toereikend zijn. Je laadplein moet worden uitgebreid. Hoe ga je te werk? Als het gaat om laadpleinen werkt AP nauw samen met EV-Solutions, om onze klanten een top oplossing te kunnen bieden. Inmiddels hebben we al vele opdrachtgevers blij kunnen maken met een gezamenlijke, ‘bewezen’ succesoplossing. Welke dat is? Jeroen van der Linden van AP en Tsjeard Mast van EV-Solutions geven uitleg.

AP en EV-Solutions: wie doet wat?

Jeroen: “AP ontwerpt en bouwt die vermogensverdeler die nodig is voor connectie tussen de inkomende stroomkabel en alle individuele laadpunten. EV-Solutions verzorgt alles daaromheen, zoals de engineering, installatie, civiele werkzaamheden en het instellen van de laders.”

Wat heb je nodig voor uitbreiding van je laadplein?

“Meer laadpalen aansluiten houdt in dat de stromen groter worden. En dat leidt weer tot energieverdelers met een zwaardere hoofdschakelaar. Niet altijd is het gevraagde piekvermogen leverbaar en dan wordt de installatie uitgerust met een zogenaamde ‘load balancing’, waarbij de laadpunten onderling hun laadstromen regelen zodat een ingesteld maximaal vermogen niet overschreden wordt”, aldus Jeroen. Tsjeard vult aan: “EV-Solutions regelt dan een Smart Charging Network in waardoor alle laders met elkaar verbonden zijn via een netwerkkabel. Via de software stellen we dan een maximum beschikbaar amperage in die verdeeld wordt over de sockets.”

Vermogenverdelers voor laadpleinen 4

 Een ontwerp dat onvoldoende is uitgebalanceerd, voldoet niet aan de normen en zal daarmee een gevaar opleveren voor comfort en veiligheid

Jeroen van der Linden – AP

Als je aan opschalen denkt, wat moet je dan niet vergeten?

Jeroen: “Meer laadpunten aansluiten vraagt om een fysiek grotere energieverdeler met, normaal gezien, een zwaardere hoofdaansluiting. Dus voordat er plannen gemaakt worden voor het opschalen, dient de eigenaar van het pand eerst onderzoek te doen naar de mogelijkheden van de aansluiting.” Tsjeard: “We praten ook steeds vaker met Verengingen van Eigenaren (VvE’s) die ook tegen dit soort vraagstukken aanlopen. Samen proberen wij zo goed mogelijk te helpen met het bepalen van de juiste aanpak. Het is een specialistisch werk waar wij de kennis van hebben en dat graag delen. Specifiek voor VVE’s werkt EV-Solutions samen met Synnovem in Dokkum om in het voortraject VVE’s al zoveel mogelijk te kunnen informeren over de realisatie van een laadplein. Vooraf weet een VVE dan precies waar ze aan toe is en kan er een goede afgewogen beslissing gemaakt worden.”

Want anders…?

“Een ontwerp dat onvoldoende is uitgebalanceerd, voldoet niet aan de normen en zal daarmee een gevaar opleveren voor comfort en veiligheid. Als het hoofdaansluiting waarop het laadplein is aangesloten onvoldoende zwaar is, zal de overstroombeveiliging aanspreken op het moment dat er meerdere auto’s tegelijk aangekoppeld worden. Dit levert ontevreden autobezitters op met een lege accu op het verkeerde moment.”

Hoe pakken jullie dat aan?

Jeroen: “EV-Solutions en AP werken hierin samen en kiezen altijd voor een ontwerp dat ‘fit-for-purpose’ is. We hebben een hoofdverdeler geselecteerd die ook later uit te breiden is als er meer laadpalen aangesloten moeten worden. Onze standaard verdeler heeft ruimte voor uitbreidingen in groepen en uitgaande bekabeling. Ook leveren we standaard een netwerkswitch mee en kastverwarming met een hygrostaat. Dit ontwerp is een evolutie en hierin zijn de ervaringen van eerdere vraagstukken verwerkt.”

“AP is een bedrijf met een productielocatie in Kolham die zich volledig toe heeft gelegd op het ontwerpen, bouwen en bedrijfsklaar opleveren van onder meer verdeelkasten voor buiten. Wij hebben een aantal ‘standaard’ ontwerpen waarin op basis van een beproefd concept een energieverdeler snel kan worden geconfigureerd, gebouwd en opgeleverd. AP heeft een uitgebreid track-record van opgeleverd projecten, variërend van kleinere laadpleinen met 4 laadpalen, tot grotere laadpleinen voor een taxicentrale met 10 dubbele laadpunten. We zien de vraag stijgen en kunnen door ons uitgekiende gestandaardiseerde ontwerp, snel schakelen en daarmee de oplopende levertijden in de branche, deels voor blijven. Ons wagenpark elektrificeert in hoog tempo en wij schakelen in hoog tempo mee. Dat is ons werk en daar zijn we trots op.”

Vermogenverdelers voor laadpleinen 5

We kiezen altijd voor een ‘fit for purpose’ oplossing.

Tsjeard Piter Mast – EV-Solutions

Meer informatie?

Lees meer info over onze all-in-one pakketten voor laadpleinen, lees ook onze referentiecases en veel gestelde vragen.