Bevindingen van stagiair Daan
Nieuwe aanpak in onderzoek naar klanttevredenheid
Zoals ieder seizoen zijn er binnen AP diverse stagiairs volop aan de slag met mooie opdrachten. Op de Commerciële binnendienst mochten we in februari derdejaars student Ondernemerschap en Retail Management aan de Hanzehogeschool Daan Mellema verwelkomen. Nu zijn stageperiode ten einde loopt, werd het tijd om zijn bijdrage aan ‘Achieving Perfection’ onder de loep te nemen.
Daan, vertel eens wat meer over jezelf..
‘Ik ben Daan Mellema, 24 jaar. Ik ben geboren en getogen in het prachtige Bedum, Groningen. In mijn vrije tijd speel ik graag piano of ga ik zeilen of gamen. In de weekenden ben ik soms in militaire uitrusting op een Airsoft veld te vinden. Ik doe al deze dingen samen met mijn vriendin, met wie ik samenwoon. Ik studeer Ondernemerschap en Retail Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Binnen deze opleiding heb ik een voorliefde ontwikkeld voor strategische marketing en bedrijfscommunicatie.’
Met welke opdracht ben je bij AP gestart?
‘Onderdeel van mijn stageopdracht was een systeem te ontwerpen om klanttevredenheid op een diepgaandere en continue manier in kaart te brengen. Hiertoe heb ik verschillende mensen bij AP geïnterviewd en heb ik aangeklopt bij diverse opdrachtgevers. De vraagstelling van AP was naar mijn idee uniek en de aanvliegroute van mijn opdracht vereiste dat dus ook. Ik heb, om die hele specifieke behoefte van AP te matchen, een nieuwe aanpak naar klanttevredenheid vanaf de grond opgebouwd.’
Welke middelen heb je ingezet om je opdracht te realiseren?
‘Ik heb gebruik kunnen maken van een fijne bedrijfscultuur en -structuur binnen AP. Zelfs als stagiair kun je zo aankloppen bij de directie voor input en advies, of simpelweg om even te sparren. Wil ik X weten? Geen probleem, dan moet je bij die en die zijn. Afspraakje maken en klaar is Kees. Voor een organisatie van deze magnitude is dat een verademing. Daarnaast heb ik contact kunnen leggen met opdrachtgevers van AP, om zo inzicht te krijgen in de markt die AP bedient. Hoewel ik stagiair ben op de afdeling verkoop, zit marketing bij mij toch in hart en nieren. Ik vind niets mooier dan nieuwe markten verkennen.’
Wat heb je verder tijdens je stage kunnen doen bij AP?
‘Als stagiair liep ik mee met verschillende medewerkers op de verkoopafdeling. Zo heb ik de ‘’alledaagse’’ klusjes kunnen leren. Maar ik ben ook met data aan de slag gegaan om een voorspellend model voor calculaties te optimaliseren. Ik ben iemand die graag geleerde kennis in de praktijk brengt. Dat ik dat nu eindelijk mag doen, na al die jaren op school gezeten te hebben, is geweldig. En dat ook nog eens in een omgeving die zo openstaat voor nieuwe ideeën en verbeteringen, maakt het alleen maar mooier.’
En… Waren ze een beetje aardig voor je?
‘Tja, ik kan na mijn bovenstaande lovende woorden moeilijk anders beweren, toch? De mensen bij AP zijn geweldige collega’s. Ze staan altijd klaar om te helpen en dat altijd met een lach op het gezicht. Wat dat betreft ben ik met mijn neus in de boter gevallen.’
Hoe lastig was dat, stage lopen in coronatijd?
‘Heel erg dubbel. Aan de ene kant was thuiswerken best te doen. Ik heb een comfortabele werkplek, en thuiswerken scheelt mij 2,5 uur reistijd per dag. Het voelt wat losser en je hebt net wat meer te zeggen over je eigen aanpak. Aan de andere kant mis je wel een stukje connectie met het bedrijf en de collega’s. Ik weet niet of dit een veelvoorkomend fenomeen is onder thuiswerkers, maar wanneer ik thuiswerk, voelt het werk altijd een beetje ‘theoretisch’. Wanneer je op de zaak bent, en je ziet de productie, je collega’s, en je vergadert fysiek, voelt dat gewoon wat ‘echter’.’
Nemen we nu alweer afscheid van je?
‘Voorlopig nog niet. Ik blijf in de zomervakantie bij AP werken, om vakanties van collega’s op de verkoopafdeling op te vangen. Dat belooft net iets meer verantwoordelijkheid met zich mee te brengen dan het werk dat ik nu doe, dus dat is wel even spannend. Na de zomervakantie en na mijn studie? Wie weet…’
Heb je tijdens deze stage nieuwe inzichten opgedaan voor de toekomst?
‘Absoluut. Teveel om op te noemen, maar ik ga toch een poging wagen. Ik heb veel meer inzicht gekregen in de werking van een verkoopafdeling. De intensieve samenwerking die daaraan ten grondslag ligt, en een hele hoop over professionele communicatie. Ook was het ontzettend interessant om kennis te maken met zo een specifieke markt als die van panelenbouwers. Ik denk dat ik mijzelf volop in alle richtingen heb kunnen ontwikkelen tijdens deze stage, niet in de laatste plaats dankzij de houding die AP heeft naar stagiairs.’